Kiedy należy rozpocząć poszukiwanie biura? Ile miesięcy czy tygodni wcześniej należy podjąć działania?
17 maja 2021

Rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością podjęcia wielu różnych działań, w tym dopełnienia formalności związanych z rejestracją firmy w odpowiednim rejestrze, na przykład w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W parze z realizacją takich działań warto odpowiednio wcześnie pomyśleć o wynajęciu czy zakupie biura, w którym urządzimy siedzibę swojej firmy. Jaki margines czasowy pozostawić sobie na proces poszukiwania biura i podpisanie umowy?
Kiedy powinienem zacząć szukać biura? Półroczny okres owocnych poszukiwań
Można przyjąć, że maksymalnie pół roku czasu potrzebujemy, by nie tylko znaleźć odpowiednie biuro dostosowane pod każdym kątem do rodzaju i przedmiotu prowadzonej działalności, a następnie wynająć je lub kupić. Zdarzyć się może, że poszukiwanie biura trwa nawet dłużej. Dlaczego tak się dzieje? Dlatego, że jest to wieloetapowy proces, który przeprowadzony poprawnie skutkuje uzyskaniem takiego biura, które będzie właściwe dla przedsiębiorcy.
Określenie własnych wymagań i oczekiwań
Jeśli zamierzamy prowadzić niewielką firmę copywriterską, interesują nas tak naprawdę nieduże lokale użytkowe z kilkoma biurkami i komputerami oraz ewentualnie drugie pomieszczenie socjalne czy przeznaczone na spotkania z klientami. Biuro nie musi więc być duże. Natomiast dla firmy produkcyjnej z działem HR, administracją i księgowością często potrzebny jest cały budynek z wieloma pomieszczeniami i odpowiednią ilością miejsc parkingowych. Wszystko więc zależy od indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy poszukującego biura.
Na wstępie, zanim jeszcze siądziemy do przeglądania ofert lokali komercyjnych nieruchomości na interesującym nas rynku, powinniśmy spisać wszystkie swoje wymagania w tym zakresie, co pomoże nam w podjęciu decyzji. Przydadzą się one także i wtedy, gdy poszukiwania idealnego biura będziemy chcieli zlecić ekspertom – agentowi nieruchomości, który zajmuje się właśnie obiektami komercyjnymi. Jest to duża wygoda i oszczędność czasu, co ma znaczenie zwłaszcza w biznesie. Jako marka Wilsons podejmujemy się takich zleceń.
Gromadzenie i selekcja ofert
Kiedy już znamy własne wymagania w zakresie pożądanego biura na wynajem czy sprzedaż, pora przejrzeć oferty nieruchomości z rynku, który nas interesuje. Wynajmem biura może zająć się również agent, który dokona wstępnej selekcji wszystkich propozycji oraz będzie w stanie pokazać własne, do których przedsiębiorca rozpoczynający swoją działalność na rynku niekoniecznie musi mieć dostęp.
Sprawdzenie wszystkich ofert na żywo, czyli realne odwiedziny w oferowanych biurach zajmuje sporo czasu. Dla przyspieszenia tego etapu warto jest współpracować z pośrednikiem, który weźmie na siebie umawianie wizyt i kontakt z oferentami.
Zawarcie umowy najmu
Zwieńczeniem poszukiwania biura jest zawarcie umowy najmu. Trzeba pozostawić sobie czas na negocjacje cenowe oraz na równoczesne zaangażowanie do pracy architektów wnętrz, którzy przygotują projekt aranżacji powierzchni biura. Później pozostaje jeszcze kwestia jego realizacji i znalezienia ekipy wykonawczej, która tego dokona.
Jak zatem widać, potrzeba często nawet kilku miesięcy poświęcić na wynajem biura, wynegocjować cenę i podpisać umowę, a później dostosować jego powierzchnię już ściśle do oczekiwań klienta. Można skrócić czas potrzebny na takie działania dzięki współpracy z wykwalifikowanym agentem nieruchomości.