Chcesz kupić lub wynająć biuro w Warszawie? Sprawdź, co warto wiedzieć.

Chcesz kupić lub wynająć biuro w Warszawie? Sprawdź, co warto wiedzieć.

Na najczęściej powtarzające się pytania wśród naszych klientów odpowiada Paweł Biernacki, doświadczony doradca do spraw Nieruchomości  Komercyjnych firmy Wilson’s Nieruchomości.

Jeśli chcę prowadzić działalność usługową firmy w Warszawie, to jakie lokalizacje wybrać?

Paweł Biernacki: Na pewno najkorzystniejsze dla działalności handlowej są lokale umiejscowione na parterze, przy głównych ulicach i traktach pieszych. Najatrakcyjniejsze są lokale w Śródmieściu, na Woli i Żoliborzu. Wyznacznikiem pożądanej lokalizacji jest też sąsiedztwo linii metra. Dotyczy to głównie Ursynowa.

Mniejszym zainteresowaniem cieszy się prawa strona Wisły, chyba, że właśnie jest to lokal w okolicach linii metra.

Pierwsze biuro lepiej kupić w nowym budownictwie czy starym? A może lepiej wynająć?

Paweł Biernacki:  Dla początkujących na rynku nieruchomości proponowałbym nie kupowanie a wynajęcie lokalu na biuro. W zależności od indywidualnego tempa rozwoju każdej firmy, najemca ma do wyboru biuro elastyczne (serwisowane), gdzie powierzchnię można powiększać wraz z zatrudnianiem nowych pracowników.

Jeżeli firma ma stałą liczbę pracowników, która nie będzie się zmieniała przez najbliższe 2-3 lata, zachęcam do rozważenia wynajmu biura w biurowcu na ustalony czas.

Z doświadczenia wiem, że na zakup własnego biura decydują się duże firmy o ugruntowanej pozycji na rynku, które nie chcą się przeprowadzać co parę lat. Dla nich przeprowadzka to duże koszty i zawirowanie w funkcjonowaniu i działalności.

Słyszę o trendzie uciekania z centrum miasta. Czy to samo dotyczy wynajmu biura czy lokalu dalej od centrum? 

Paweł Biernacki: Nie zauważyłem jeszcze tendencji do uciekania z centrum miasta. Ale kogoś kto miałby taką potrzebę, zachęcałbym do rozważenia lokalizacji Ursusa i Włoch w Warszawie. W ostatnich latach bardzo rozbudowała się tam infrastruktura komunikacyjna i wzrosła liczba osiedli mieszkaniowych. Są to dzielnice rozwijające się a oddalone od centrum do 20 min jazdy samochodem. Można się do nich także łatwo dostać często kursującym pociągiem.

Myślę o zmianie lokalizacji biura. Kiedy należy rozpocząć poszukiwanie lokalu? 

Paweł Biernacki: Poszukiwanie nowego biura należy rozpocząć nie więcej niż pół roku przed zakończeniem obecnego okresu najmu. Jest to czas, który potrzebny jest na wyszukanie lokali, podjęcie decyzji o wyborze i przeprowadzenie koniecznych ustaleń formalnych (zapisy prawne i rachunkowe w umowie najmu).

Dlaczego warto korzystać z usług agencji nieruchomości przy zakupie lub najmie lokali komercyjnych?

Paweł Biernacki: Przewagą agencji nieruchomości jest zdecydowanie  lepsza znajomość rynku i umiejętność dobrania klientowi odpowiedniego lokalu. Po wysłuchaniu oczekiwań,  Agent zaproponuje lokale, gdzie dana działalność będzie możliwa do prowadzenia. Nie każdy z klientów wie, że np działalność medyczna czy gastronomiczna jest obwarowana licznymi ograniczeniami technicznymi, jak wysokość pomieszczeń lub wydajność wentylacji.

Warto zwrócić też uwagę, że wielu klientów nie zdaje sobie sprawy, że np. koszt najmu nie jest jedynym kosztem, jaki musi ponieść chcąc wynająć upragnioną nieruchomość. 

Dzięki współpracy z doświadczonym doradcą, dowie się, że do kosztów najmu (czyli zysku dla Wynajmującego) dochodzą także koszty utrzymania nieruchomości, opłat administracyjnych do Zarządców, koszty ochrony, ogrzewania, zużycia wody i energii elektrycznej. 

Część wynajmujących dodaje też proporcjonalny udział w częściach wspólnych budynku co powoduje, że w praktyce najemca płaci za kilka-kilkanaście % powierzchni więcej niż ma w rzeczywistości jego biuro. Warto też pamiętać, że ogólnie przyjęte jest podawanie cen netto, do których trzeba doliczyć obowiązujący podatek VAT.

Praca z Agentem sprawia, że Klient nie tylko jest lepiej poinformowany, ale także ma spokojną głowę. Agent pomaga na każdym etapie transakcji, dzięki temu Klient może poczuć się bezpiecznie. 

 

Myślisz o zakupie, sprzedaży czy wynajmie biura, lokalu czy magazynu? Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy Ci pomóc.

 

 

Przejdź do poprzedniego artykułu Poprzedni artykuł

Chcesz kupić lub wynająć biuro w Warszawie? Sprawdź, co warto wiedzieć.

Idealne biuro czyli jakie?

Następny artykuł Przejdź do następnego artykułu

Chcesz kupić lub wynająć biuro w Warszawie? Sprawdź, co warto wiedzieć.

Jak sprawdzić nieruchomość przed zakupem? Czy księga wieczysta i miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego to dobre źródła informacji?