Zatrudniam 25 pracowników – ile metrów kwadratowych powinienem wynająć ? Jak to dokładnie policzyć?

Przedsiębiorca powinien zapewnić zatrudnionym bezpieczne i higieniczne warunki do wykonywania obowiązków. Przepisy Kodeksu pracy odnoszą się również do tego, jak wiele miejsca każdy pracownik powinien mieć zagwarantowane do realizacji zadań na konkretnym stanowisku. Warto poznać zasady dotyczące przeliczania potrzebnych metrów kwadratowych powierzchni zakładu pracy czy biura na liczbę zatrudnionych.

Ustawowo minimalne powierzchnie do pracy

Podstawą do wyliczenia niezbędnej wolnej powierzchni do pracy dla zatrudnionych są postanowienia ujęte w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Przepisy te zostały ujednolicone za sprawą Obwieszczenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w dniu 28 sierpnia 2003 roku.

Wskazują one, że powierzchnia i wysokość pomieszczeń przeznaczonych do wykonywania pracy powinny spełniać wymagania z zakresu BHP, z uwzględnieniem przy tym rodzaju wykonywanych zadań, stosowanych technologii oraz czasu przebywania zatrudnionych w tych pomieszczeniach. § 19.2. wspominanego rozporządzenia stanowi, że na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach przeznaczonych do wykonywania stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi, która nie będzie zajęta przez urządzenia techniczne czy sprzęty.

W § 20 tego samego rozporządzenia minister przewidział minimalną wysokość pomieszczeń stałej pracy o wielkości 3 m w świetle, jeśli w pomieszczeniu tym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia oraz 3,3 m w świetle, jeśli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia. Jeśli przedsiębiorca uzyska zgodę państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, może obniżyć wysokość pomieszczeń do pracy w przypadku zastosowania w nich klimatyzacji. Może być ona zmniejszona do 2,5 m w świetle, jeśli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, zaś na każdego przypada przynajmniej po 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia.

W przypadku pracowników biurowych przyjmuje się, że potrzebują oni co najmniej 7 m2 powierzchni przeznaczonej do wykonywania zadań.

Jakie pomieszczenie do pracy dla 25-osobowej załogi?

Przy zatrudnianiu w zakładzie pracy 25 pracowników, pomieszczenia, w których wykonują oni swoje obowiązki zawodowe, powinny mieć najlepiej 3 m wysokości, albo 3,3 m, jeśli w prowadzone są tam prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

Jeśli zaś chodzi o ich powierzchnię, to dla takiej liczby pracowników wolna objętość pomieszczenia powinna wynosić 13 m3 x 25 osób, czyli co najmniej 325 m3. Ponadto każdy pracownik musi mieć zapewnione 2 m2 wolnej powierzchni podłogi, czyli łącznie dla wszystkich pracowników będzie to 50 m2, plus przestrzeń przeznaczona na ustawienie mebli, maszyn, sprzętów czy urządzeń.

W przypadku zatrudniania 25 pracowników biurowych powierzchnia wybrana przez pracodawcę powinna mieć około 175 m2. Warto poszukać odpowiedniego biura czy miejsca na potrzeby zorganizowania zakładu pracy innego rodzaju z pośrednikiem nieruchomości, który doskonale zna zasady wynajmu komercyjnego. W Wilsons jesteśmy w stanie zaproponować lokale, spełniające potrzeby danego przedsiębiorstwa.

Podziel się tym postem
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Czytaj dalej

Chcesz sprzedać albo kupić nieruchomość?

Napisz do nas, a zdejmiemy ten problem z Twojej głowy!

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w Twojej przeglądarce.