Zakup czy wynajem powierzchni komercyjnych – co jest lepsze dla firmy

Podziel się tym postem
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Każdy przedsiębiorca prędzej czy później stanie przed pytaniem wynająć, czy kupić powierzchnię na biuro, sklep czy lokal usługowy innego typu. Wielu przedsiębiorców skłania się ku drugiej opcji, czyli stawia na zakup powierzchni komercyjnej. Okazuje się jednak, że niektórych przypadkach wynajem to o wiele korzystniejsza opcja. Jakie rozwiązanie i w jakich sytuacjach wybrać?

Spłacać kredyt i być właścicielem biura, czy co miesiąc płacić czynsz za użytkowanie powierzchni komercyjnej? Odpowiedź wydaje się jasna. O wiele bardziej opłacalny jest zakup nieruchomości, która staje się własnością firmy. Ze stymulacji kosztów wynika, że takie rozwiązanie jest bardziej opłacalne i to bez względu na to, czy lokal chcemy zakupić w Warszawie, czy w mniejszym mieście. Trzeba jednak pamiętać, że zakup nieruchomości komercyjnej może mieć też swoje wady.

Sytuacja finansowa firmy, etap jej rozwoju, potrzeby co do powierzchni, aspekty podatkowe i bezpieczeństwo

to kluczowe sprawy przy podejmowaniu decyzji czy powierzchnię komercyjną kupić czy wynająć – wyjaśnia doradca ds. nieruchomości Magda Adjemean z Wilsons Nieruchomości prowadząca wynajem nieruchomości komercyjnej na Woli.

Kiedy wynajem powierzchni komercyjnej jest opłacalny?

Wynajem biura czy miejsca na lokal usługowy to opłacalne rozwiązanie kiedy sytuacja przedsiębiorstwa nie jest stabilna, firma nadal się rozwija i ważna jest dla niej elastyczność. W takiej sytuacji nieruchomość na własność stanowi dla firmy obciążenie.

Magda Adjemean z Wilsons Nieruchomości odradza zakup lokali na własność tym firmom, które dopiero wchodzą na rynek i budują swoją pozycję. W tym przypadku lepszą opcją jest wynajem. Prościej z niego zrezygnować i zamienić wynajmowaną powierzchnię na większą lub zlokalizowaną w bardziej prestiżowej dzielnicy.

Na wynajem powinny zdecydować się również te firmy, które nie mają lub też mają niewielką zdolność kredytową. W ich przypadku zakup nieruchomości komercyjnej opłacany jest tylko w momencie płatności za całość gotówką. Takie transakcje nie zdarzają się jednak często, większość przedsiębiorców finansuje zakup powierzchni biurowych z kredytów bankowych (przynajmniej część transakcji).

Kiedy zakup powierzchni komercyjnej jest opłacalny?

Patrząc z perspektywy długofalowej optymalnym i najbardziej opłacalnym rozwiązaniem dla biznesu jest zakup powierzchni biurowej. Przy obecnych warunkach kredytowych możliwe jest, że miesięczna rata będzie niższa od ponoszonych kosztów najmu. Jako korzyści finansowe posiadania własnego biura wymienia się również kwestie podatkowe. Właściciel nieruchomości komercyjnej może odliczyć podatek VAT, a dodatkowo zmniejszyć obciążenia podatkowe korzystając z amortyzacji nieruchomości. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na leasing nieruchomości, mogą także skorzystać z tego, że VAT nie jest opłacany z góry, ale doliczony do każdej raty.

Ochota – dobry przystanek dla biznesu

Zagadnienia finansowe to nie jedyna korzyść z posiadania na własność nieruchomości komercyjnych. Zlokalizowane w dobrych punktach tak jak np. lokal usługowy w sąsiedztwie ulic Inflanckiej i Pokornej  będą stanowić inwestycję, z której z czasem można uwolnić kapitał, jednocześnie nie tracąc możliwości korzystania z atrakcyjnej powierzchni. Nieruchomość będącą własnością przedsiębiorstwa można wynająć lub sprzedać, powiększając kapitał firmy. Jak wskazują dane, przy sprzedaży nieruchomość w większości przypadków niemal cały koszt zakupu biura zwróci się, a przy dobrych cenach na rynku, można nawet zarobić. Wynika to z tego, że wartość lokali usługowych i biurach z biegiem lat rośnie.

Opłacalność dla firmy najmu lub zakupu powierzchni komercyjnej zależy od wielu czynników. Trudno jasno wskazać konkretne rozwiązanie dla teoretycznego biznesu, ponieważ każde przedsiębiorstwo potrzebuje innego typu lokalu, w innej lokalizacji, z innym metrażem i z innymi rozwiązaniami architektonicznymi. Istotny jest również czas obecności firmy na rynku, etap jej rozwoju oraz stan finansów. Przedsiębiorca przed podjęciem ostatecznej decyzji ma więc wiele kwestii do przeanalizowania.

Czytaj dalej

Chcesz sprzedać albo kupić nieruchomość?

Napisz do nas, a zdejmiemy ten problem z Twojej głowy!

Zgłoś swoją nieruchomość