Polski PL English EN Русский RU Українська UK
Polski PL English EN Русский RU Українська UK

Skąd przedsiębiorca ma wziąć pieniądze na zakup nieruchomości, powierzchni magazynowych?

Zakup nieruchomości to dla przedsiębiorstwa spora korzyść. Nie tylko samo może korzystać z powierzchni, ale także ją wynajmować i czerpać z tego zyski. Kiedy przedsiębiorstwo dysponuje dużym majątkiem, sprawa jest prosta – nieruchomość nabywa za gotówkę. Jednak taka forma transakcji na polskim rynku jest rzadkością, o wiele częściej biznesmeni wybierają alternatywne rozwiązania. Skąd wziąć pieniądze na zakup nieruchomości komercyjnej czy powierzchni magazynowej?

Brak zaplecza finansowego

Większość przedsiębiorców chcących zakupić lokal usługowy, powierzchnię magazynową czy biurową nie posiada tak dużego zaplecza finansowego aby sfinalizować zakup za gotówkę. Wobec tego firmy szukają innych źródeł, z których mogłyby pozyskać pieniądze na inwestycje. Sławomir Molski z Wilsons Nieruchomości jako najczęściej wybierane rozwiązanie wskazuje kredyty.

Kredyt inwestycyjny dla firmy

Jednym ze źródeł pozyskania pieniędzy na zakup nieruchomości czy powierzchni magazynowej dla przedsiębiorcy jest kredyt inwestycyjny. Ten rodzaj kredytu udzielany jest jednak tylko wybranym przedsiębiorcą. Banki, przyznają go firmom posiadającym doświadczenie w prowadzonym biznesie oraz mogących się pochwalić długą historią działania na rynku. Aby go otrzymać, trzeba spełnić szereg warunków m.in. pochwalić się dobrą kondycją finansową, posiadać odpowiednie zabezpieczenie kredytu oraz przygotować biznesplan.

Spółka celowa jako sposób na sfinansowanie zakupu powierzchni biurowej

Uzyskanie kredytu na nieruchomość dla firmy nie jest proste. Banki niechętnie przyznają je małym przedsiębiorcą dopiero zaczynającym swoją działalność na rynku. Dla takich firm dobrą alternatywą jest staranie się o kredyt inwestycyjny za pomocą spółki celowej. W takiej sytuacji bank nie wymaga dysponowania konkretnym stażem działalności w branży – wyjaśnia Sławomir Molski z Wilsons Nieruchomości.

Spółka celowa to zazwyczaj ta z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna. Jest ona wyposażona w kapitał i środki na wykonanie konkretnego zadania, w tym wypadku zakup nieruchomości. Spółka celowa powoływana jest przez właścicieli przedsiębiorstwa i występuje do banku o kredyt na nieruchomość pod wynajem lub na siedzibę. Jako zabezpieczenie bank wymaga jedynie umowy najmu, która zostanie podpisana z przyszłymi najemcami. Tylko ten dokument jest poddawany w ocenie zdolności kredytowej spółki celowej. Umowę najmu zawiera się pomiędzy spółką celową a swoją firmą.

Spółka celowa jako sposób na sfinansowanie zakupu powierzchni biurowej

Leasing to drugi najpopularniejszy sposób finansowania przez przedsiębiorców zakupu nieruchomości. W leasing można wziąć różne typu budynków – produkcyjne, handlowe, biurowe, usługowe. Podstawą leasingu nieruchomości jest to, że jedna ze stron umożliwia drugiej odpłatne wykorzystywanie określonej rzeczy. Na pierwszy rzut oka ta forma finansowania zakupu nieruchomości nie różni się od najmu, ale należy pamiętać, że umowa leasingu przewiduje przeniesienie praw własności do lokalu na leasingobiorcę. To, kiedy prawa własności zostaną przeniesione, uzależnione jest od modelu leasingu jaki został wybrany.

W przypadku nieruchomości opcje są dwie: leasing operacyjny lub leasing finansowy. Ten pierwszy oznacza, że nieruchomość na czas trwania umowy pozostaje w majątku leasingodawcy i zmiana właściciela jest możliwa dopiero po zakończeniu umowy i wykupie. W przypadku leasingu finansowego nieruchomość staje się środkiem trwałym leasingobiorcy już w momencie zawarcia umowy, a przedsiębiorstwo zostaje właścicielem nieruchomości wraz z zapłaceniem ostatniej raty.

Sposób finansowania zakupu nieruchomości jest kilka. Przedsiębiorca może kupić lokal za gotówkę, na kredyt lub wziąć w leasing. Każda z tych opcji ma swoje zalety, ale ma i wady. Nawet ta, która z pozoru wydaje się najlepsza, w danej sytuacji i momencie działania przedsiębiorstwa nie musi być dla niego najkorzystniejsza. Jeśli nie chce się popełnić błędu, warto o źródłach finansowania porozmawiać zarówno z doradcą ds. nieruchomości, jak i doradcą kredytowym.

Podziel się tym postem
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Czytaj dalej

Chcesz sprzedać albo kupić nieruchomość?

Napisz do nas, a zdejmiemy ten problem z Twojej głowy!

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w Twojej przeglądarce.

Zgłoś swoją nieruchomość