Polski PL English EN Русский RU Українська UK
Polski PL English EN Русский RU Українська UK

Najważniejsze cechy dobrego doradcy ds. nieruchomości – jak znaleźć dobrego pośrednika?

Specyfika transakcji na rynku nieruchomości – zarówno pierwotnym, jak i wtórnym – sprawia, że sporo osób decyduje się na skorzystanie z usług pośrednika. Jest to rozwiązanie, które ma wiele zalet. Czym kierować się przy wyborze doradcy? Jakimi cechami powinien się odznaczać?

Doradca ds. nieruchomości – czym się zajmuje?

Głównym zadaniem doradcy ds. nieruchomości jest ułatwienie klientowi sprzedaży, kupna lub wynajmu nieruchomości. Zakres obowiązków takiego eksperta jest bardzo szeroki. Obejmuje takie czynności jak m.in.:

  • wyszukiwanie nieruchomości, które odpowiadają preferencjom klientów,
  • szukanie nabywcy lub najemcy na daną nieruchomość,
  • przygotowanie nieruchomości do sprzedaży czy wynajmu – tzw. home staging,
  • przygotowanie oferty sprzedaży, kupna lub wynajmu nieruchomości wraz z wykonaniem profesjonalnej sesji zdjęciowej,
  • kompleksowe doradztwo w kwestiach formalnych, finansowych oraz kredytowych,
  • pozyskiwanie informacji dotyczących stanu prawnego nieruchomości, stanu technicznego, kosztów eksploatacji etc.,
  • umawianie spotkań między stronami transakcji i udzielanie klientom wsparcia w tym obszarze,
  • nadzorowanie przebiegu transakcji,
  • poszerzanie bazy nieruchomości,
  • budowanie dobrych relacji z klientami.

Doradca ds. nieruchomości – jakie cechy powinien posiadać?

Lista cech, które wyróżniają dobrego doradcę ds. nieruchomości, jest dość długa. Kluczowymi pozycjami, jakie się na niej znajdują, są:

  1. Wiedza z zakresu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i nie tylko.

Od kilku lat osoby, które pragną wykonywać zawód pośrednika ds. obrotu nieruchomościami, nie muszą mieć ani ukończonych odpowiednich studiów podyplomowych, ani zdawać państwowego egzaminu. Z tego względu bardzo ważne jest to, aby pośrednik miał duże doświadczenie oraz dysponował rozległą wiedzą, która jest nieustannie aktualizowana. Skuteczność jego działań w ogromnej mierze zależy od doskonałej znajomości lokalnego rynku nieruchomości. Ponadto w zawodzie tym niezbędna jest również wiedza z zakresu copywritingu sprzedażowego, fotografii oraz architektury. Wypada tu mieć też na względzie opinie na temat agencji, która zatrudnia pośrednika.

  1. Świetna organizacja pracy.

Praca w zawodzie doradcy ds. nieruchomości daleko odbiega od standardowej pracy na etacie. Taka osoba musi być dyspozycyjna i nastawiona na pracę w nienormowanych godzinach, wykazując się przy tym dużą samodzielnością. Niezwykle istotne jest zatem to, aby pośrednik potrafił sobie radzić w takich realiach. Wymaga to ogromnej samodyscypliny i umiejętności zarządzania sobą w czasie.

  1. Otwartość i elastyczność.

Specyfika omawianej profesji wymusza na pośrednikach elastyczność oraz otwartość na nowinki technologiczne i nowe rozwiązania marketingowe. Mówiąc innymi słowami, trzeba dostosowywać się do warunków na rynku nieruchomości oraz trendów, jakie się na nim pojawiają.

  1. Indywidualne podejście do klienta.

Każda transakcja jest inna i nierzadko wiąże się z koniecznością sprostania bardzo wyśrubowanym wymogom klienta. Wymaga zatem indywidualnego podejścia oraz szczerego i uczciwego stawiania sprawy. Solidny pośrednik wie, kiedy zachęcić klienta do skorzystania z danej propozycji, a kiedy przestrzec go przed niektórymi ofertami.

  1. Zdolności interpersonalne.

Profesjonalny doradca ds. nieruchomości ma wiele z dyplomaty. W zawodzie tym niezbędna jest umiejętność prowadzenia rozmów i negocjacji oraz wysoka kultura osobista. Kompetencje miękkie są cenione tak samo, jak fachowa wiedza i doświadczenie.

  1. Określona specjalizacja.

Specjalizowanie się w określonym typie nieruchomości jest istotnym elementem procesu budowy osobistej marki doradcy. Co prawda oznacza to zawężenie grona potencjalnych klientów, ale z drugiej strony łatwiej wyrobić sobie opinię eksperta.

Jak znaleźć najlepszego doradcę ds. nieruchomości?

Szukając pośrednika w obrocie nieruchomościami, należy w pierwszej kolejności sprawdzić jego wiarygodność. W zależności od formy prowadzonej działalności musi figurować on w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) lub w Krajowym Rejestrze Sądowym. Liczy się również doświadczenie – czyli staż w branży. Ponadto trzeba uzyskać informacje dotyczące sposobów promocji oferty, metod komunikacji z klientami oraz współpracy z innymi pośrednikami. Nawiązanie współpracy jest w niemałym stopniu zależne od warunków finansowych, dlatego przed jej rozpoczęciem warto porozmawiać o prowizji, jaką pobiera dany doradca. Oczywiście konieczne jest dokładne zapoznanie się z umową. W tym przypadku zawarta zostaje umowa na wyłączność albo otwarta. Podstawowa różnica pomiędzy nimi jest taka, że na mocy umowy na wyłączność klient powierza pieczę nad transakcją tylko jednemu pośrednikowi. Z kolei przy umowie otwartej w rachubę wchodzi współpraca z dowolną liczbą pośredników. W praktyce transakcja przebiega sprawniej przy umowach na wyłączność.

Chcesz sprawdzić, jak wygląda praca agenta w praktyce? Skontaktuj się z https://wilsons.pl/. Spotkajmy się – opisz, czego potrzebujesz, a my spróbujemy Ci pomóc.

Podziel się tym postem
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Czytaj dalej

Chcesz sprzedać albo kupić nieruchomość?

Napisz do nas, a zdejmiemy ten problem z Twojej głowy!

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w Twojej przeglądarce.