Specyfika transakcji na rynku nieruchomości – zarówno pierwotnym, jak i wtórnym – sprawia, że sporo osób decyduje się na skorzystanie z usług pośrednika. Jest to rozwiązanie, które ma wiele zalet. Czym kierować się przy wyborze doradcy? Jakimi cechami powinien się odznaczać?
Doradca ds. nieruchomości – czym się zajmuje?
Głównym zadaniem doradcy ds. nieruchomości jest ułatwienie klientowi sprzedaży, kupna lub wynajmu nieruchomości. Zakres obowiązków takiego eksperta jest bardzo szeroki. Obejmuje takie czynności jak m.in.:
- wyszukiwanie nieruchomości, które odpowiadają preferencjom klientów,
- szukanie nabywcy lub najemcy na daną nieruchomość,
- przygotowanie nieruchomości do sprzedaży czy wynajmu – tzw. home staging,
- przygotowanie oferty sprzedaży, kupna lub wynajmu nieruchomości wraz z wykonaniem profesjonalnej sesji zdjęciowej,
- kompleksowe doradztwo w kwestiach formalnych, finansowych oraz kredytowych,
- pozyskiwanie informacji dotyczących stanu prawnego nieruchomości, stanu technicznego, kosztów eksploatacji etc.,
- umawianie spotkań między stronami transakcji i udzielanie klientom wsparcia w tym obszarze,
- nadzorowanie przebiegu transakcji,
- poszerzanie bazy nieruchomości,
- budowanie dobrych relacji z klientami.
Doradca ds. nieruchomości – jakie cechy powinien posiadać?
Lista cech, które wyróżniają dobrego doradcę ds. nieruchomości, jest dość długa. Kluczowymi pozycjami, jakie się na niej znajdują, są:
- Wiedza z zakresu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i nie tylko.
Od kilku lat osoby, które pragną wykonywać zawód pośrednika ds. obrotu nieruchomościami, nie muszą mieć ani ukończonych odpowiednich studiów podyplomowych, ani zdawać państwowego egzaminu. Z tego względu bardzo ważne jest to, aby pośrednik miał duże doświadczenie oraz dysponował rozległą wiedzą, która jest nieustannie aktualizowana. Skuteczność jego działań w ogromnej mierze zależy od doskonałej znajomości lokalnego rynku nieruchomości. Ponadto w zawodzie tym niezbędna jest również wiedza z zakresu copywritingu sprzedażowego, fotografii oraz architektury. Wypada tu mieć też na względzie opinie na temat agencji, która zatrudnia pośrednika.
- Świetna organizacja pracy.
Praca w zawodzie doradcy ds. nieruchomości daleko odbiega od standardowej pracy na etacie. Taka osoba musi być dyspozycyjna i nastawiona na pracę w nienormowanych godzinach, wykazując się przy tym dużą samodzielnością. Niezwykle istotne jest zatem to, aby pośrednik potrafił sobie radzić w takich realiach. Wymaga to ogromnej samodyscypliny i umiejętności zarządzania sobą w czasie.
- Otwartość i elastyczność.
Specyfika omawianej profesji wymusza na pośrednikach elastyczność oraz otwartość na nowinki technologiczne i nowe rozwiązania marketingowe. Mówiąc innymi słowami, trzeba dostosowywać się do warunków na rynku nieruchomości oraz trendów, jakie się na nim pojawiają.
- Indywidualne podejście do klienta.
Każda transakcja jest inna i nierzadko wiąże się z koniecznością sprostania bardzo wyśrubowanym wymogom klienta. Wymaga zatem indywidualnego podejścia oraz szczerego i uczciwego stawiania sprawy. Solidny pośrednik wie, kiedy zachęcić klienta do skorzystania z danej propozycji, a kiedy przestrzec go przed niektórymi ofertami.
- Zdolności interpersonalne.
Profesjonalny doradca ds. nieruchomości ma wiele z dyplomaty. W zawodzie tym niezbędna jest umiejętność prowadzenia rozmów i negocjacji oraz wysoka kultura osobista. Kompetencje miękkie są cenione tak samo, jak fachowa wiedza i doświadczenie.
- Określona specjalizacja.
Specjalizowanie się w określonym typie nieruchomości jest istotnym elementem procesu budowy osobistej marki doradcy. Co prawda oznacza to zawężenie grona potencjalnych klientów, ale z drugiej strony łatwiej wyrobić sobie opinię eksperta.
Jak znaleźć najlepszego doradcę ds. nieruchomości?
Szukając pośrednika w obrocie nieruchomościami, należy w pierwszej kolejności sprawdzić jego wiarygodność. W zależności od formy prowadzonej działalności musi figurować on w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) lub w Krajowym Rejestrze Sądowym. Liczy się również doświadczenie – czyli staż w branży. Ponadto trzeba uzyskać informacje dotyczące sposobów promocji oferty, metod komunikacji z klientami oraz współpracy z innymi pośrednikami. Nawiązanie współpracy jest w niemałym stopniu zależne od warunków finansowych, dlatego przed jej rozpoczęciem warto porozmawiać o prowizji, jaką pobiera dany doradca. Oczywiście konieczne jest dokładne zapoznanie się z umową. W tym przypadku zawarta zostaje umowa na wyłączność albo otwarta. Podstawowa różnica pomiędzy nimi jest taka, że na mocy umowy na wyłączność klient powierza pieczę nad transakcją tylko jednemu pośrednikowi. Z kolei przy umowie otwartej w rachubę wchodzi współpraca z dowolną liczbą pośredników. W praktyce transakcja przebiega sprawniej przy umowach na wyłączność.
Chcesz sprawdzić, jak wygląda praca agenta w praktyce? Skontaktuj się z https://wilsons.pl/. Spotkajmy się – opisz, czego potrzebujesz, a my spróbujemy Ci pomóc.