Polski PL English EN Русский RU Українська UK
Polski PL English EN Русский RU Українська UK

Moje pierwsze biuro: kupić nowe, stare czy wynająć?

Jedną z najważniejszych kwestii dla biznesu jest posiadanie biura. Bez względu na to, czy otwiera się punkt stacjonarny, czy też biznes internetowy, firma musi mieć swoją siedzibę i miejsce działania. Każdy przedsiębiorca myśląc o miejscu dla swojego biznesu, powinien zdawać sobie sprawę, że ma kilka możliwości. Pierwsze biuro można kupić lub wynająć, natomiast decydując się na zakup, można wybierać pomiędzy nieruchomościami nowymi oraz tymi z drugiej ręki. Które rozwiązanie jest najlepsze?

Wybór odpowiedniego lokalu dla biznesu jest jedną z najważniejszych kwestii. Może ona zdecydować o sukcesie lub porażce przedsięwzięcia. Mówiąc o miejscu na pierwsze biuro, zazwyczaj podnosi się kwestię lokalizacji, ale nie tylko ona jest znacząca. Maria Grabowska z Wilsons Nieruchomości jako inne równie ważne czynniki podaje metraż, cenę, standard, typ budynku oraz formę użytkowania nieruchomości.

Wynajem pierwszego biura

Większość przedsiębiorców stawiających dopiero pierwsze kroki na rynku decyduje się na wynajem biura. Wynika to z tego, że nie dysponują oni gotówką na zakup nieruchomości, często też nie posiadają zdolności kredytowej, aby otrzymać kredyt inwestycyjny.  Wynajem jest też dobrym rozwiązaniem, ponieważ pozwala elastycznie podejść do lokalizacji czy metrażu. Wynajmowane biuro szybko można zmienić na większe czy w lepszej lokalizacji. Wynajmując biuro, trzeba się jednak liczyć z pewnymi utrudnieniami. W lokalach zazwyczaj nie można przeprowadzać wielu zmian np. adaptować je na indywidualne potrzeby biznesu. Trzeba sobie również zdawać sprawę, że umowa najmu może być wypowiedziana przez jedną, jak i przez drugą stronę. Oznacza to, że umowa nie zawsze zrywana jest przez najemcę, czasem to wynajmujący chce zakończyć współpracę, a przedsiębiorca musi szybko szukać nowego lokum. W wielu przypadkach czynsz najmu może być też wyższy niż rata kredytu na zakup nieruchomości. Chcąc wynająć biuro, warto wiedzieć o tych niedogodnościach. Niemniej jednak w Warszawie nie brakuje ciekawych lokali pod wynajem.

Kupno biura z drugiej ręki

Alternatywą dla wynajmu jest zakup lokalu biurowego. Wielu drobnych przedsiębiorców decyduje się na zakup powierzchni biurowej w już gotowych i oddanych do użytku nieruchomościach. Często lokal kupowany jest od innego przedsiębiorstwa. Zakup lokalu to dla wielu firm rozwiązanie opłacalne przede wszystkim ze względu na finanse.

W wielu przypadkach rata kredytu jest niższa niż comiesięczny czynsz, a dodatkowo po spłacie zadłużenia lokal przechodzi na własność przedsiębiorstwa i może one czerpać z niego zyski – wyjaśnia Maria Grabowska z Wilsons Nieruchomości.

Trzeba jednak pamiętać o zagrożeniach związanych z zakupem biura w użytkowanych już wcześniej nieruchomości. Jako te wskazuje się stan techniczny i prawny lokalu – te dwa elementy wymagają gruntownego sprawdzenia przed podpisaniem końcowej umowy. Należy liczyć się z tym, że biuro będzie wymagała remontu, a ten może być utrudniony ze względu na sąsiadujące z nim i działające inne lokale użytkowe i mieszkaniowe.

Biura w użytkowanej już nieruchomości to jednak nie same wady, mają one i zalety. Przede wszystkim na zakup nieruchomości z drugiej ręki decydują się przedsiębiorcy, którym zależy na dobrej lokalizacji jak np. lokal z witryną w Śródmieściu. W Warszawie czy w innym większym mieście w Polsce nowe nieruchomości nie powstają w ścisłym centrum np. w okolicach starówki, co wyklucza nabycie powierzchni w nowym wieżowcu czy biurowcu w tak atrakcyjnym umiejscowieniu.

Kupno biura w nowej inwestycji

Decydując się na zakup biura w nowej inwestycji, można liczyć na szeroki wybór, szczególnie w Warszawie. W stolicy rokrocznie oddawanych do użytku jest kilkaset metrów kwadratowych powierzchni biurowych. Cześć z nich przeznaczona jest na sprzedaż. Przedsiębiorcy mogą wybierać pomiędzy biurami zlokalizowanymi w różnych dzielnicach Warszawy, o różnym standardzie i z różnymi udogodnieniami. Co ważne, przedsiębiorca kupując biuro w nowym wieżowcu, ma możliwość niemal dowolnej adaptacji i aranżacji powierzchni. Część zmian może wprowadzać już na etapie budowy lokalu np. w zakresie ustawienia ścian. Jest to ważna zaleta biur w nowych inwestycjach. Kolejną są udogodnienia np. dla niepełnosprawnych czy matek z dziećmi, których czasem brakuje w lokalach z drugiej ręki, a są niezbędne dla niektórych rodzajów działalności gospodarczej.

Na początek wiele firm, szczególnie jednoosobowych działalności gospodarczych za biuro wybiera własny dom. Takie rozwiązanie nie jest jednak możliwe przy każdym typie biznesu. Niekiedy własny lokal jest wręcz obowiązkiem, a także wizytówką firmy. W takim wypadku konieczne jest zastanowienie się, jaki typ nieruchomości wybrać na pierwsze biuro. Podjęcie odpowiedniej decyzji jest ważne przede wszystkim przy zakupie powierzchni, cofnięcie decyzji bywa bowiem znaczące w skutkach.

Podziel się tym postem
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Czytaj dalej

Chcesz sprzedać albo kupić nieruchomość?

Napisz do nas, a zdejmiemy ten problem z Twojej głowy!

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w Twojej przeglądarce.

Zgłoś swoją nieruchomość