Moje pierwsze biuro: kupić nowe, stare czy wynająć?

Moje pierwsze biuro: kupić nowe, stare czy wynająć?

Jedną z najważniejszych kwestii dla działalności gospodarczej jest posiadanie biura. Bez względu na to, czy otwiera się punkt stacjonarny, czy też biznes internetowy, firma musi mieć swoją siedzibę i miejsce działania.

Poszukując odpowiedniego lokalu, każdy przedsiębiorca powinien zdawać sobie sprawę, że ma kilka możliwości. Pierwsze biuro można kupić lub wynająć, natomiast decydując się na zakup, można wybierać pomiędzy nieruchomościami nowymi oraz tymi z drugiej ręki. Które rozwiązanie jest najlepsze?

Wybór odpowiedniego lokalu dla działalności gospodarcze jest jedną z najważniejszych kwestii. Może ona zdecydować o sukcesie lub porażce przedsięwzięcia. Mówiąc o miejscu na pierwsze biuro, zazwyczaj podnosi się kwestię lokalizacji, ale nie tylko ona jest znacząca. Maria Grabowska z Wilsons Nieruchomości jako inne równie ważne czynniki podaje metraż, kwestie finansowe, standard, typ budynku oraz formę użytkowania nieruchomości.

Wynajem pierwszego biura

Większość przedsiębiorców stawiających dopiero pierwsze kroki na rynku decyduje się na wynajem biura. Wynika to z tego, że nie dysponują oni gotówką na zakup nieruchomości, często też nie posiadają zdolności kredytowej, aby otrzymać kredyt inwestycyjny. 

Najem lokalu jest też dobrym rozwiązaniem dla działalności gospodarczej, ponieważ pozwala elastycznie podejść do lokalizacji czy metrażu. Wynajmowane biuro szybko można zmienić na większe czy w lepszej lokalizacji. Wynajmując biuro, trzeba się jednak liczyć z pewnymi utrudnieniami. W lokalach zazwyczaj nie można przeprowadzać wielu zmian np. adaptować je na indywidualne potrzeby biznesu.

Najemca, który wynajmuje lokal od jego właściciela, musi podpisać umowę najmu. Umowy najmu zawierane są na czas określony np. na 5 lat, natomiast trzeba sobie również zdawać sprawę, że umowa najmu może być wypowiedziana przez obie strony umowy. Oznacza to, że umowa najmu nie zawsze zrywana jest przez najemcę, czasem to właściciel lokalu chce zakończyć współpracę, a przedsiębiorca musi szybko szukać nowego lokum.

W wielu przypadkach czynsz najmu może być też wyższy niż rata kredytu na zakup powierzchni biurowej. Decydując się na wynajem biura, warto wiedzieć o tych niedogodnościach. Niemniej jednak w Warszawie nie brakuje ciekawych lokali pod wynajem biura.

Kupno biura z drugiej ręki

Alternatywą dla wynajmu biura jest zakup lokalu biurowego. Wielu drobnych przedsiębiorców decyduje się na zakup powierzchni biurowej w już gotowych i oddanych do użytku nieruchomościach. Często lokal kupowany jest od innego przedsiębiorstwa. Zakupiona nieruchomość to dla wielu firm rozwiązanie opłacalne przede wszystkim ze względu na finanse.

W wielu przypadkach rata kredytu jest niższa niż comiesięczne obciążenia finansowe związane z najmem nieruchomości. Ponadto po spłacie zadłużenia nieruchomość przechodzi na własność przedsiębiorstwa i może one czerpać z niego zyski – wyjaśnia Maria Grabowska z Wilsons Nieruchomości.

Trzeba jednak pamiętać o zagrożeniach związanych z zakupem przestrzeni biurowej w użytkowanych już wcześniej nieruchomości. Szczególną uwagę należy zwrócić na stan techniczny i prawny lokalu – te dwa elementy wymagają gruntownego sprawdzenia przed podpisaniem końcowej umowy. Należy liczyć się z tym, że biuro będzie wymagała remontu, a ten może być utrudniony ze względu na sąsiadujące z nim i działające inne lokale użytkowe i mieszkaniowe.

Biura w użytkowanej już nieruchomości to jednak nie same wady, mają one i zalety. Przede wszystkim na zakup nieruchomości z drugiej ręki decydują się przedsiębiorcy, dla których ważna jest dobra lokalizacja powierzchni biurowej jak np. biuro w kamienicy z widokiem na Pałac Kultury w Śródmieściu. W Warszawie czy w innym większym mieście w Polsce nowe nieruchomości nie powstają w ścisłym centrum miasta np. w okolicach starówki, co wyklucza nabycie powierzchni w nowym wieżowcu czy biurowcu w tak atrakcyjnym umiejscowieniu.

Kupno biura w nowej inwestycji

Decydując się na zakup biura w nowej inwestycji, można liczyć na szeroki wybór, szczególnie w Warszawie. W stolicy rokrocznie oddawanych do użytku jest kilkaset metrów kwadratowych powierzchni biurowych. Cześć z nich przeznaczona jest na sprzedaż.

Przedsiębiorcy mogą wybierać pomiędzy biurami zlokalizowanymi w różnych dzielnicach Warszawy, o różnym standardzie i z różnymi udogodnieniami. Co ważne, przedsiębiorca kupując biuro w nowym wieżowcu, ma możliwość niemal dowolnej adaptacji i aranżacji powierzchni. Część zmian może wprowadzać już na etapie budowy lokalu np. w zakresie ustawienia ścian. Duża elastyczność jest ważną zaletą biur w nowych inwestycjach.

Kolejną są udogodnienia np. dla niepełnosprawnych czy matek z dziećmi, których czasem brakuje w lokalach z drugiej ręki, a są niezbędne dla niektórych rodzajów działalności gospodarczej.

Na początek wiele firm, szczególnie jednoosobowych działalności gospodarczych za biuro wybiera własny dom. Takie rozwiązanie nie jest jednak możliwe przy każdym typie biznesu. Niekiedy własny lokal jest wręcz obowiązkiem, a także wizytówką firmy. W takim wypadku konieczne jest zastanowienie się, jaki typ nieruchomości wybrać na pierwsze biuro.

Podjęcie odpowiedniej decyzji jest ważne przede wszystkim przy zakupie powierzchni, cofnięcie decyzji bywa bowiem znaczące w skutkach.

Przejdź do poprzedniego artykułu Poprzedni artykuł

Moje pierwsze biuro: kupić nowe, stare czy wynająć?

Skąd przedsiębiorca ma wziąć pieniądze na zakup pieniądze na zakup powierzchni biurowych/magazynowych?

Następny artykuł Przejdź do następnego artykułu

Moje pierwsze biuro: kupić nowe, stare czy wynająć?

Jak przygotować mieszkanie do sprzedaży