Biuro w biurowcu czy w mieszkaniu?

Biuro w biurowcu czy w mieszkaniu?

Przy rozpoczynaniu działalności przedsiębiorcy często szukają możliwości zminimalizowania ponoszonych przez siebie kosztów stałych. Dlatego część z nich decyduje się na otwarcie obiektu do prowadzenia działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu i wygospodarowania pomieszczenia na potrzeby swojego biznesu.

Czy lepszym rozwiązaniem jest biuro w biurowcu czy może jednak w mieszkaniu?

Na początek – biuro w mieszkaniu

W większości przypadków na starcie działalności gospodarczej warto jest zdecydować się na wskazanie mieszkania jako miejsca na biuro. Zaletą takiego rozwiązania są niższe koszty prowadzenia działalności, szczególnie jeżeli przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Nawet jeśli mowa jest o wynajęciu lokalu na potrzeby biurowe, to warto rozważyć taką możliwość – najemca płaci niższy czynsz niż w przypadku powierzchni w biurowcu. Może on podpisać umowę najmu na czas nieokreślony, którą stosunkowo szybko da się rozwiązać bez okresu wypowiedzenia. Kaucja w przypadku lokalu mieszkalnego przeważnie jest pobierana w wysokości jednomiesięcznego czynszu netto.

We własnym mieszkaniu można wygospodarować część mieszkania, np. jeden pokój na gabinet do prowadzenia działalności. Innym rozwiązaniem będzie wynajęcie nawet kawalerki czy małego lokalu dwupokojowego, co pozwoli na ograniczenie kosztów stałych.

Prowadzenie działalności gospodarczej w mieszkaniu czy domu prywatnym wiąże się również ze zmianami w kwestii wydatków podlegających rozliczeniu kosztów uzyskania przychodu. Jeżeli faktycznie prowadzisz firmę w swoim mieszkaniu, możesz zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej wydatki na czynsz, media, czy część odsetkową raty kredytu . Jeżeli wykorzystujesz na potrzeby firmy tylko część mieszkania , musisz policzyć w jakiej części taki wydatek jest związany z działalnością gospodarczą.

W momencie gdy działalność gospodarcza się rozrasta, firma ma więcej klientów i kontrahentów, niewykluczone, że biuro w miejscu swojego zamieszkania okaże się niewystarczające. Wówczas można zdecydować się na przeniesienie go do biurowca.

Wadą prowadzenia działalności gospodarczej w mieszkaniowym biurze jest to, że nie można dopasować warunków lokalowych do własnych potrzeb. Nie ma ochrony ani nadzoru nad budynkiem, a pod drzwiami biura mogą pojawiać się różne osoby, niekoniecznie zainteresowane skorzystaniem z usług firmy lub z jej oferty produktowej. Zwykle budynki przeznaczone do zamieszkania mają niższy standard niż nowoczesne biurowce przeznaczone na działalność gospodarczą. Nie ma gwarancji miejsc parkingowych ani dla przedsiębiorcy, ani jego pracowników i klientów.

Biuro w biurowcu

Naturalnym wyborem, jeśli chodzi o wygospodarowanie przestrzeni na biuro, wydaje się biuro w biurowcu. To budynek od podstaw dostosowany do tego celu, jeśli chodzi o części wspólne, ale i windy czy parkingi. To zdecydowana zaleta biurowców. Wynajem biura w takim budynku niesie za sobą wiele korzyści dla najemców. Warunki pracy są o wiele lepsze niż w mieszkaniach, a przedsiębiorca po podpisaniu umowy zwykle od razu może rozpocząć działalność w biurze. Co więcej, można wynegocjować czasem bezpłatny okres najmu, nazywany rent free.

Im dłuższa umowa, tym dłuższy czas bez opłat.

W razie potrzeby można wybrać biuro wraz z pojedynczymi gabinetami dla pracowników czy z salą konferencyjną do przyjmowania klientów lub kontrahentów. Urządzenie w ten sposób całości mieszkania wymagałaby dużych nakładów środków oraz wynajęcia lokalu o dużej powierzchni.

Siedziba w biurowcu daje szansę na dowolną organizację powierzchni biurowej – wystarczy przekazać informacje architektowi, który przygotuje odpowiednią przestrzeń. Właściciele budynków biurowych sami wykańczają lokale, co nie obciąża kosztami najemcę. Także i w jego gestii leży zapewnienie jednolitego, wysokiego standardu budynku i bezpieczeństwa. To on wynajmuje firmę ochroniarską, zapewnia wykonanie sieci energetycznej, węzły sanitarne oraz szybkie łącze internetowe.

Do wad biura w biurowcu zalicza się wyższy czynsz za wynajęcie lokalu, wyższą kaucję czy konieczność podpisania długoterminowej umowy bez możliwości wypowiedzenia, na okres np. minimum 3 lub 5 lat.

Jak widać, każde rozwiązanie ma swoje zalety i wady, a dla każdego przedsiębiorcy nieco inne cechy lokalu biurowego mogą być ważniejsze. Dlatego nie można z całym przekonaniem powiedzieć, że biuro w biurowcu lub w mieszkaniu jest najlepszym rozwiązaniem.

Jeśli szukają Państwo odpowiedniego lokalu, to specjaliści z Wilsons Nieruchomości mogą znaleźć propozycje, które spełnią oczekiwania.

Przejdź do poprzedniego artykułu Poprzedni artykuł

Biuro w biurowcu czy w mieszkaniu?

Parki logistyczne - wady i zalety

Następny artykuł Przejdź do następnego artykułu

Biuro w biurowcu czy w mieszkaniu?

Czy warto wybrać nowoczesny biurowiec? A może nieco starszy budynek?